SP7PB PABIANICKI KLUB ŁĄCZNOŚCI 

INFO@SP7PB.PL

Rozpoczynając przygotowania do naszej radiowej aktywacji oraz zbierając kolejne inforamcje dotarliśmy również do fabryki w Mielcu.

Dzięki uprzejmości działu PR otrzymaliśmy kilka informacji w formie notataki zamieszczamy poniżej oraz kilka wskazówek gdzie szukać do kogo dzwonić. 

Dodatkowo otrzymaliśmy zdjęcia makiety samolotu PZL37B ŁOŚ który został wykonany i jest obecnie prezentowany właśnie w zakładach PZL Mielec. 

PZL-37 Łoś – informacje

Samolot PZL-37 Łoś to średni dwusilnikowy bombowiec o konstrukcji całkowicie metalowej, zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata z podwoziem chowanym w locie, mieszczący 4-osobową załogę.

Jako pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych na świecie miał skrzydło z profilem laminarnym.

Prace nad samolotem rozpoczęły się wiosną 1934 w WP-1 w Warszawie na Okęciu. Głównym konstruktorem był Jerzy Dąbrowski.

Pierwszy prototyp oblatano w 1936.

Drugi-oblatany w 1937 stał się wzorcem wersji przed seryjnej PZL-37A, wykonano 10 egz. Wojsko otrzymało je latem 1938. Miały pojedyncze usterzenie pionowe i były napędzane importowanymi silnikami Bristol Pegasus XIIB o mocy po 873 KM.

Jesienią 1937 drugi prototyp zmodyfikowano zmieniając pojedyncze usterzenie pionowe nad podwójne i do końca 1938 zbudowano 20 samolotów seryjnych oznaczonych PZL-37A bis

.
Potem zastąpiła je nowsza wersja oznaczona PZL-37B, której napęd tworzyły silniki Bristol Pegasus XX lub licencyjne silniki PZL Pegaz XX o mocy po 918 KM. Wojsko zamówiło 100 egz. tej wersji.

W związku z uruchamianiem WP-2 w Mielcu na początku 1938 przekazano tu elementy do produkcji 20 Łosi. Do wybuchu wojny zbudowano ok. 120 Łosi, z czego wojsku przekazano ok. 90 z WP-1 i 4 z WP-2.

W 1938 jeden z seryjnych PZL-37A przebudowano na prototyp PZL-37/III napędzany francuskimi silnikami gwiazdowymi Gnôme Rhôme 14N0 o mocy po 970 KM. Miał być wzorcem eksportowej wersji PZL-37C. Wersja eksportowa PZL-37D miała być napędzana silnikami Gnôme Rhôme 14N21 o mocy po 1050 KM. Latem 1939 Jugosławia zamówiła 20, a Bułgaria 15 PZL-37C, z kolei Rumunia – 30, a Turcja-10 PZL-37D oraz elementy do montażu następnych 15 samolotów, licencję na produkcję i zorganizowanie fabryki Łosi w Turcji.

Do wybuchu wojny zbudowano 120 maszyn.

Samolot PZL.37 Łoś doczekał się swej wiernej repliki – 29 września 2012 roku w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu zaprezentowano model sylwetkowy samolotu Łoś w skali 1:1.